Jezusliefde.nl

Jezusliefde.nl

'Ik geef jullie een nieuw gebod dat jullie elkaar liefhebben'


Vervolgde christenen

OverdenkingenPosted by Chandra Sat, May 13, 2017 20:06:23
Een paar dagen geleden sprak ik een goede vriendin, haar man was bezig om een zendingsreis te gaan maken naar een van de landen in de wereld waar de vervolging van christenen heftig en gevaarlijk is. Een land waar je kop eraf gaat omdat je christen bent. Vooral als je een tot christus bekeerde moslim bent.

Ik keek haar aan en vroeg me hard op af wat de zin was van zijn missie. Waarom naar een ver land gaan om het geloof te verbreiden terwijl we in Nederland in, geestelijk opzicht, behoorlijk de weg aan het kwijt raken zijn. Bovendien: in Nederland kan je praten over je geloof, je mag evangeliseren, je mag kerken bezoeken er is geen verdrukking. Er is wel veel minder tolerantie ten aanzien van christenen maar dat is niet iets nieuws, dat is een tendens die zich al een aantal jaren aan het aftekenen is. Nederland seculariseert en dat betekent kort gezegd; doe vooral wat je denkt dat goed voor jezelf is en val een ander niet lastig, maar omdat we ook de vrijheid van meningsuiting kennen, mag je de ander wel beledigen, in een hoek zetten, belachelijk maken of marginaliseren. Dat gebeurt met christenen maar ook met andere minderheden zoals homo's of mensen die anders denken dan mainstream, internet is een dankbaar podium voor lafaards die in het dagelijks leven hun mond niet opendoen maar wel los gaan op allerlei obscure sites. Om moslims loopt men met een grote boog heen omdat men is afgeschrikt door de terreur van IS. Terwijl het met Nederlandse moslims gelukkig nog niet zo'n vaart loopt, die genieten van hun vrijheden in het westen. Waarom zouden ze terug willen naar een land waar ze niet die vrijheden kennen? Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen, helaas nemen die toe.

Maar terug naar mijn vriendin. Ik dacht aan mensen die in moslimlanden tot geloof komen en vervolgens keihard vervolgd worden. Het boek I am N (Uitgeverij Jongbloed) gaat daar op in. Verhalen over bekeerde (moslim) christenen in landen waar je leven niet zeker is, worden hierin verteld. Menig bekeerd moslim bekoopt zijn of haar bekering met een afschuwelijke marteldood, familie volgt of men zit jarenlang in gevangenschap. Een christen zal in een moslimland redelijk met rust gelaten worden (dit geldt overigens niet meer voor gebieden waar IS de dienst uitmaakt), al worden sommige rechten wel ontzegd, maar een bekeerde moslim wacht meestal vervolging en de dood omdat je je niet mag bekeren tot een andere godsdienst.

Die lieve mensen die in al hun onschuld Jezus aannemen en er dan misschien niet eens van kunnen 'genieten' van de vrijheid die ze in zijn liefde hebben ervaren, de bevrijding van een juk waar ze misschien onder geleefd hebben. Die mensen die in hun onwetendheid Jezus belijden op een manier die de agressor in de kaart speelt, en maakt dat ze geen kans hebben ... Het is een grote tragedie. Zowel voor de bekeerling als zijn vervolger, want allebei lijden. De een omdat hij Jezus beleed en de ander omdat hij zonodig het zwaard moest trekken. Dit betekent overigens niet dat vervolgde christenen 'zielig' doen, veel mensen dragen hun kruis en accepteren alle mogelijke gevolgen. Hun liefde voor Jezus, sterkt ze. Maar de prijs is groot: sommige families worden uitgemoord of ondergaan ander ondenkbaar groot leed.

Begrijp me niet verkeerd: Jezus verloochenen tegenover een derde is niet de bedoeling, hier waarschuwt Jezus ook voor. Een voorbeeld: ik sta bij de koffie automaat en kom in gesprek met een collega. Die collega vraagt waarom ik een kruisje draag. Als ik zeg: 'gewoon mode', dan loochen ik Jezus. Als ik aangeef: 'omdat ik van Jezus houd, hem volg'. Dan loochen ik hem niet maar getuig ik vrijuit van mijn geloof. Dat wil niet zeggen dat ik dan meteen die collega moet 'overtuigen'. Die collega komt er misschien zelf ooit achter dat hij zich prettig voelt als hij denkt aan de woorden van Jezus, dat hij zich goed voelt als hij bidt. Als deze collega dan besluit Jezus te volgen, dan is dat een proces wat zich heeft voltrokken in deze mens en misschien was de aanzet wel het gesprek met mij.
Nog een voorbeeld: Als ik op mijn werk vrijuit praat over Jezus en ik krijg daardoor niet een bepaalde promotie, dan is dat ook een aspect wat ik moet accepteren. Maar dit heeft niets met fanatisme te maken of omdat ik mijn punt wilde maken. Dit zegt niets over mij of mijn weg met Jezus maar alles over mensen die besluiten dat ik iets niet krijg vanwege mijn band met Jezus. In het beste geval praat ik vrij weinig over Jezus maar zullen mijn daden getuigen van de liefde en waarheid die ik door hem bewust ben geworden en een verschil maken in mijn leven en dat van anderen. Dat is genoeg.

Terug naar de moslimlanden en de zending. Is er een manier om mensen -in dit geval moslims- in aanraking te brengen met Jezus, zonder dat ze christen hoeven te worden? Ja! Moslims kennen Jezus door de Koran, hij wordt erkent als profeet. Als een moslim dan ook leert en ervaart dat Jezus de liefde van God heeft laten zien, dan zal dit een aanvulling, een belangrijke verrijking zijn van zijn geloof. Het zal misschien een deur openen die hij of zij nog niet kende, maar hij of zij hoeft dan niet zijn eigen geloof af te zweren. Het erkennen van Jezus als liefdesprofeet, kan een moslim al enorm verrijken. Misschien een heel ander beeld geven op zijn ervaring van de liefde van God. Met andere woorden: de moslim wordt rijker in zijn geloof, er komt een verdieping. Als hij of zij alsnog besluit om christen te worden, dan is dit niet omdat dit een keuze was maar omdat dit voor die persoon onvermijdelijk was.

Waarom is dit belangrijk? Om onnodige en bloedige vervolgingen tegen te gaan maar ook om het conflict in de wereld niet aan te wakkeren. Jezus waarschuwt voor vervolging, zeker, dat deed hij ten aanzien van zijn 'inner circle' de eerste apostelen. Die stuk voor stuk - op Johannes na - zijn vermoord. Ook na hen, zijn er honderden, duizenden mensen vervolgd. Vaak door onwetendheid en haat. Jezus waarschuwt dan ook nadrukkelijk om geen "parels voor de zwijnen te gooien" om te voorkomen dat een gelovige de vervolging zoekt of op zichzelf afroept. Als iemand dan toch vervolgd wordt, dan is het niet omdat die persoon zo nodig een punt moest maken maar omdat zijn vervolger het niet kon laten.

In het evangelie staat dat men volgelingen van Jezus zal herkennen aan de onderlinge liefde en die liefde kan een magneet zijn voor mensen, waardoor ze misschien de liefde gaan ontdekken van God. Daar hoeven christenen helemaal geen moeite voor te doen, behalve dan zichzelf te zijn en dat is liefdevol. Dat is de aantrekkingskracht, het niet van deze wereld zijn maar wel betrokken zijn bij de wereld. Ook worden christenen door jezus opgeroepen te bidden voor vijanden zodat die vijanden, de liefde van God mogen ervaren.

Natuurlijk hoeft zending niet alleen maar negatief te zijn. Er zijn goede dingen gedaan (scholing, ziekenhuizen, behuizing, werk), al dan niet met een dubbele agenda van 'zieltjes winnen' en zodra dit laatste het geval wordt, dan wordt geloven iets politieks. Jouw club en mijn club, jouw geloof en mijn geloof. En dat is gevaarlijk, want religie heeft niets te maken met politiek maar alles met innerlijke verdieping en verrijking. Natuurlijk zijn er veel mensen tot geloof gekomen in zendingsgebieden omdat ze voor het eerst een diepe liefde en acceptatie voelden, dat is heel mooi maar het wordt afschuwelijk als bekering inherent wordt aan vervolging op moorddadige en misdadige wijze. Dat soort martelaarschap heeft iets weerzinwekkends.

Ik hoop van harte dat mensen die zeggen te geloven in Jezus, zich gaan bezinnen op zending en wat voor onnodig leed en verdriet dit teweeg kan brengen door afschuwelijke en vooral onnodige vervolgingen. Dit kan niet zijn wat Jezus van ons verwacht want hij staat voor liefde en waarheid voor ieder mens en tot iedere naaste. En liefde ken geen kleur, geen afkomst, geen voorkeur, geen dubbele agenda. Zij getuigt van zichzelf en ontwapent.













  • Comments(0)